In Cambodja aangekomen... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Hartman - WaarBenJij.nu In Cambodja aangekomen... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Hartman - WaarBenJij.nu

In Cambodja aangekomen...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Juli 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi!
Eventjes een snel bericht uit Cambodja :D.
We hebben de avond dat we aankwamen in Bangkok meteen een reis naar Siem Reap in Cambodja geregeld. De busreis duurde echt lang en het was de hele tijd een beetje rijden, wachten, rijden en weer wachten... Volgens mij zijn we bij de visums ook echt vet afgezet, maar ach, wat maakt het ook uit!
Er zat ook nog een Nederlandse jongen in de bus waar we nu mee optrekken. Hebben even een hotel gefixt en vandaag zijn we naar Angkor Wat gegaan; een superberoemd tempelcomplex! Het was echt heel erg groot, mooi en indrukwekkend (en warm) maar zeker weten de moeite waard. Heb ook echt superveel foto's gemaakt maar deze computer is zo sloom dat ik maar geeneens een poging ga wagen om ze erop te zetten.
Verder hebben we het stadje een beetje rond gelopen. Het is vrij klein en vooral erg arm. De mensen lopen je hier ook de hele tijd achteraan om om geld te bedelen enzo, haha soms trappen we er nog in ook. Gisternacht bedachten we maar dat het tijd werd voor een massage, nou, dat was ook echt weer wat!
Na eindelijk iets gevonden te hebben (ze moesten die mensen uit bed trommelen) hadden we onze massage gevonden en dit was dus echt niet zachtzinnig.
KEI en keihard.
Jezus, je werd echt aan alle kanten gewoon gekraakt, was dus echt compleet niets voor mij en ik lag alleen maar in een deuk.
Verder zijn wij ook wel een toeristische attractie hier, want we hebben al een hele fanclub Chinese/Japanse toeristen die met ons op de foto wouden. Echt komisch.
Nou, als laatste wil ik nog even kwijt dat ik helaas weer ben uitgeloot voor geneeskunde. En nu zit ik dus weer heel erg te twijfelen of ik doorga met Biologie of toch nog meeloot met Biomedische Wetenschappen...
Pff, ik weet het echt niet, help me out!
Nou, ik ga er maar weer vandoor, want deze computer is om gek van te worden en ik wil douchen :D

Groetjes vanuit hier!

PS. Kleine wijziging: ik ga me toch maar even inschrijven voor Biomedische wetenschappen en kijken of ik ingeloot word, dan beslis ik later wel even.

  • 15 Juli 2010 - 12:04

    Jeroen:

    wo0t, first post 0_o!

    Wat leuk om te horen dat jullie helemaal veilig zijn aangekomen. Die paar botbreuken moet je dan maar voor lief nemen, Kim :P!

    Wat k*t van Geneeskunde, Kim, ik had t je écht gegund! En hoe zit t met Dianne? Is zij ingeloot? En hoe gaat t met Diannes voet?

    Nou, nog veel plezier en geniet van het mooie Cambodja ;) Dat Angkor ziet er echt héél indrukwekkend uit zeg, wauw :D

    KUUSSSSSIIIEEEE :P
    J.

  • 15 Juli 2010 - 12:06

    Dipti:

    Hee!
    Leuk dat jullie in Cambodja zijn aangekomen!
    Haha jullie twee toeristen als toeristische attractie, super grappig;)
    Maarja, wie wil er nou niet met jullie op de foto(A)
    Jammer dat je weer bent uitgeloot..
    Veel plezier in Cambodja!
    xxx

  • 15 Juli 2010 - 13:36

    Moeder Dianne:

    Hoi Kim,
    Hoe gaat het met je oren.
    Lees, kletst Dianne niet erg veel? Het is hier nl erg stil. nu weten we pas hoeveel ze altijd kletst. Maak er samen een mooie reis van!!!!!

  • 15 Juli 2010 - 13:42

    M.:

    Ten eerste,jammer van geneeskunde maar: live goes on. Ten tweede, jammer dat Jeroen en Dipti me voor waren, maar: whatever.Ten derde, kun je gratis massage in het vliegtuig krijgen, gaan jullie voor de hardere aanpak, is ook jammer.Ten vierde, geef niet teveel geld aan die mensen daar, we kregen heel weinig geld van je prikken en malaria terug(deze grens was al bereikt)dus ook geen meevaller voor jouw,ha,ha. Nou veel plezier in Cambodja!!

  • 15 Juli 2010 - 13:45

    M.:

    Sorry, was wat vergeten!! I Luf je oftewel LY M XXX
    P.S. Pas wel op dat je niet op een boot met vluchtelingen terecht komt.

  • 15 Juli 2010 - 20:06

    D'n Onkel B.:

    He coz!
    Dat begint allemaal goed en flitsend (ook door het onweer op weg naar Dusseldorf). Als je in het vervolg vaker in de businessclass wil zitten.....dan mag je eerst wel een goedbetaalde baan zien te vinden t.z.t..
    Heel jammer dat je wederom bent uitgeloot, maar eenmaal zullen wij de kampioenen zijn. Ole!
    Het zou me niet verbazen als je door de keiharde massage morgen spierpijn hebt, maar een bikkel zoals jij.....peanuts. Waarom gebruik je trouwens niet de hele reis de fietstaxi? Heb je gelijk een persoonlijk slaafje bij de hand. Altijd handig. Ga je ook nog naar de killing fields?
    Nog een nieuwtje: Laura gaat toch met d'r ouders mee naar Spanje (wel zonder ID-kaart, want die is ze kwijt).
    We houden er weer even mee op.
    Groeten, lots of luuuvvvv en veel plezier.

    P.S.: Oma & co. zijn op de hoogte. Niet verteld dat je om 7 uur aan de champie zat, want je weet wat oma dan zegt..

  • 15 Juli 2010 - 22:14

    Jacq:

    hahaha leuke verhalen weer :-D kan jij niet ook gewoon een blog bijhouden als je saai op je kamertje in veenendaal zit? ik wil wedden dat je daar ook wel weer wat grappigs van weet te maken:P!
    wel echt zoooo balen van geneeskunde :-(..
    xxxxxx

  • 15 Juli 2010 - 23:52

    Stijn Van Gent:

    Hallo schoone vrouwe!
    Ik zie voor het eerst uwen schoone reisverslag. Ik denk, da's den beroemde Kim uit Holland. Ik heb al uw films in den bios gezien. U speelt voortreffelijk. Zo echt.
    Bent u daar inspiratie aan het vangen voor uwen volgende film? Veel plezierekes met uw vriendin. Is zij soms ook van den bisekskant?
    Groot geluk aldaar.
    Uwen vriend.

  • 16 Juli 2010 - 10:01

    Nowell:

    Hey Kim !!

    Ik vind jouw verhalen echt geweldig om te lezen. Ik lig steeds dubbel :P

    Wel balen van geneeskunde. Ik ben ook uitgeloot, dus dat wordt toch weer biologie..

    En nu ben ik echt toe aan vakantie. Denk dat ik maar een last-minute ga boeken.

    Veel plezier nog daar !!
    xx

  • 16 Juli 2010 - 10:06

    M.:

    Hi, zijn bepakt en gaan zo opweg! Na onze vakantie betalen we college wel(vorig jaar ook heel laat gedaan en is toen toch nog goed gekomen)Denk eerst even goed na wat je wilt.(Ook al ben je dan een vrouw, je kunt niet blijven veranderen)
    Zag al dat de onzin verhalen alweer begonnen waren, dat kan nog wat worden.
    Nou wijffie's, veel plezier en tot horens.
    L Y M XXX

  • 16 Juli 2010 - 11:23

    Vader Jakob:

    Ik hoor al wel dat het goed gaat daar in het oosten. Ook de "wijzen'
    kwamen daar ooit vandaan.
    En dan toch uitgeloot worden voor Geneeskunde.
    Ik heb nog met uncle Wim
    overlegd of wij niet konden inschrijven onder
    onze namen. Zulke talentvolle mensen willen
    ze toch graag in de klas hebben. Helaas is onze
    voorgeschiedenis en voor-
    opleiding niet voldoende.
    Snap je dat nou..?
    Pas je wel op voor de Rode Khmers of bestaan die tegenwoordig niet meer.Nog veel plezier met Dianne samen. En pas
    op voor de muggen..
    Salutos van BAHA

  • 17 Juli 2010 - 13:13

    Pol Pot:

    Yes yes,
    Me too member of fanclub. Me wants to have picture. Me no family of bad man. Me short (1,57 m). Me likes the blonde woman. You want to meet me in the Cambodja?

  • 17 Juli 2010 - 15:04

    Tante Tienie:

    Haaaaiiiii,
    Ja, ruim tachentig en toch nog bij de tijd. Vandaag een klein rappie!

    Mijn naam is Tante Tienie
    En ik ben nog goed te pas
    M'n zuster die heet Hannie
    Die doet elke dag de was
    Willempie zo heet mijn man
    Dat is een bijzon'dre vent
    Broer Joppie die is toppie
    Ik geloof dat jij ze kent.

    Goed he?
    Veul plezier!

  • 17 Juli 2010 - 15:24

    T. Pot:

    Hai,
    Geen familie van Pol.

    De absolute highlight van Cambodja is de tempel van Angkor. Dit mysterieuze bouwwerk behoort tot de Zeven Moderne Wereldwonderen en als je dit heiligdom bezoekt kun je dit alleen maar beamen. Een tocht over het Tonle-Sap Meer met z'n 'floating market' is ook een unieke ervaring, evenals een taxirit door Phnom Penh...

    Tempelcomplex van Angkor

    De indrukwekkende overblijfselen uit het mystieke Khmer-rijk vormen het paradepaardje van Cambodja. Het tempelcomplex van Angkor vormt het grootste heilige complex ter wereld. De verborgen tempelstad Angkor leek eeuwenlang slechts een mythe. Totdat Franse onderzoekers het indrukwekkende complex aan het begin van de 20e eeuw letterlijk aan het licht brachten. Eens het religieuze hart, nu het toeristische centrum van het land.

    En dat is geen wonder met een schatkist aan magnifieke tempels, zoals de Angkor Thom en de Ta Thom. Het bekendste en meest indrukwekkende bouwwerk uit de oude stad is de Tempel van Angkor Wat. Dit heiligdom is in de 12e eeuw gebouwd en vormt de grootste etagepiramide van Zuidoost -Azië. Ooit verscholen onder de bladeren van de Cambodjaanse jungle, nu toegankelijk voor het publiek. De tempels liggen in de provincie Siem Reap, boven het Tonlé Sap-meer.

    Phnom Penh
    Phnom Penh vormde door zijn Franse bouwers ooit het ‘Parijs van het Oosten’. Door de komst van de Rode Khmer (toenmalige militaire tak van de Communistische Partij in Cambodja) is veel verwoest. Jarenlang is er een donkere schaduw over deze Aziatische parel getrokken. Wanneer je iets van dit aangrijpende verleden wilt begrijpen, bezoek je het Tuol Sleng Museum. Dit was ooit een schoolgebouw en werd door de gewelddadige Rode Khmer omgebouwd tot gevangenis waar mensen op gruwelijke wijze werden vermoord.

    Ondanks het weerzinwekkende verleden van Phnom Penh kent de stad gelukkig ook een interessant heden voor wie de stad wil verkennen. Je wandelt over de boulevard langs de Mekong Rivier of scharrelt tussen rommelige marktkraampjes. Iets sneller gaat het wanneer je je per 'moto' laat vervoeren. Dit is een brommer met een handige bijkomstigheid: namelijk een chauffeur! Hij brengt je langs koloniale overblijfselen, naar sierlijke Khmer tempels of het kleurrijke Psar Thmei.

    Deze markt kent een bijzondere Art Deco bouwstijl. Je treft er eetstalletjes, zinnige en onzinnige frutseltjes, kleding, kleding en… kleding! Een bezoek aan enkele boeddhistische tempels is een mooie ervaring om wat van het mysterieuze Cambodjaanse verleden op de te snuiven. De Zilveren Pagode met z’n 90 kilo wegende Boeddhabeeld van goud en de Wat Phnom wil je, correctie, moet je zeker gezien hebben!



    Varen over het Tonlé Sap-meer

    Een bijzondere boottocht maak je over het Tonlé Sap-meer. ‘Tonlé Sap’ betekent in het Khmer ‘groot meer’ en daar is geen woord over gelogen. Tijdens de droge periode beslaat deze waterbron ruim 2500 vierkante kilometer. Maar deze wordt vele malen groter tijdens de regenperiode. Wanneer het water zich weer terugtrekt vallen de overgebleven vissen gewoon uit de boom! Het meer vormt de snelste weg tussen Phnom Penh en Siem Reap.

    Toch is dat niet eens de belangrijkste reden om deze wateren te bevaren. Wanneer je over het Tonlé Sap-meer reist, waan je je in een complete waterwereld van drijvende dorpjes, bootjes en vissers. Langs de oevers groeit weelderige flora en in het water schitteren behalve de traditionele paalwoningen, verschillende watervogels. De steden Phnom Penh en Siem Reap overbrug je over dit meer in vier tot zes uur. Neem plaats in de boot of klauter gewoon op het dak om dit bijzondere waterleven in een rustig tempo aan je voorbij te laten gaan.


    Sihanoukville

    Langs de Golf van Thailand ligt de belangrijke zeehaven Sihanoukville. Voorheen waren het voornamelijk wapens voor de Vietcong en Rode Khmer die hier strandden, tegenwoordig zijn het de toeristen. Ze komen kijken of de stranden werkelijk zo paradijselijk zijn als ze worden aangeprezen en… het klopt! Het cliché van parelwitte stranden en een turquoise blauwe zee kan bijna niet worden vermeden wanneer je je op een van de vier uitgestrekte zandstranden begeeft. In het weekend zijn stranden als Sokha en Independence vaak druk vanwege de locals die hun vrije dagen hier vieren.

    Wandel over het strand en laat ter plekke door een verkoper een lekker inktvisje voor je grillen op het zand. De onderwaterfauna in levende lijve bekijken kan natuurlijk ook, want het zeewater voor de kust is aangenaam warm. ’s Avonds bruist Sihanoukville lang niet zo hevig als de strandplaatsen in Thailand of Vietnam, maar voor wat rust ben je hier doordeweeks wel op de goede plaats. Tussen Sihanoukville en hoofdstad Phnom Penh rijden dagelijks bussen.


  • 18 Juli 2010 - 03:50

    Mitzy:

    Hoi Kim!
    Angkor wat is prachtig he?! Wij zitten nu in Sapa, en hebben gister een trekking gedaan met de bergvolkeren en geslapen in een homestay, als je naar noord vietnam gaat is dat echt aan te raden! Wat een avontuur. Echt een zware klim, maar heel gaaf en mooi. En als je naar Halonbay gaat, moet je echt op een boot slapen daar! Hebben wij gedaan, slaap je in een cliff echt prachtig. En je moet daar dan ook zeker even gaan kanoen!! Ik vlieg over 2 dagen terug naar Bangkok, en dan ga ik nog naar singapore, kuala lumpur en koh phi phi :)
    Veel plezier nog xx

  • 25 Juli 2010 - 14:19

    Je BFF:

    Hoi schattie,
    jij moet echt columniste ofzoiets worden, dan koop ik alles waarvoor je schrijft en heb ik elke dag wat te lachen :D hoef je je ook niet meer druk te maken om stomme studies die je niet toelaten terwijl je het wel gewoon verdiend! Maar komt goed hoor, we gaan dit jaar gewoon lekker veel partyen in Utie en dan maakt t helemaal niet uit welke studie je ernaast doet :P t leven is toch zeker veel te mooi om je druk te moeten maken over studies terwijl je in het prachtige oosten zit! dus doe nog maar heel veel mooie dingen bezoeken daar, en post binnenkort maar weer ns wat, mn buikje mag nog wel wat strakker voor kos hehe.

    nou DOEI!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 04 Maart 2009
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 46501

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 08 Januari 2014

Twee maanden backpacken in zuid-oost Azië!

09 Juli 2011 - 12 Augustus 2011

China doorkruisen met Nowell!

12 Juli 2010 - 27 Augustus 2010

Azië onveilig maken met Dianne!

04 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Thailand reis en vrijwilligerswerk!

Landen bezocht: