Beijing voor beginners - Reisverslag uit Peking, China van Kim Hartman - WaarBenJij.nu Beijing voor beginners - Reisverslag uit Peking, China van Kim Hartman - WaarBenJij.nu

Beijing voor beginners

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Juli 2011 | China, Peking

Beste landgenoten,

daar ben ik dan met een live update vanuit Beijing in het enorme China. Beijing is zeg maar al net zo groot als Belgie en heeft zo'n 15 miljoen legale inwoners, dus dat zijn waarschijnlijk gewoon meer inwoners als in Nederland. Oke, dat was de fun-fact voor vandaag, op naar het echte werk.

Zaterdagavond konden we dan eindelijk naar Schiphol gaan om te vertrekken, maar helaas kwam Nowell er al snel achter dat d'r fototoestel nog op d'r kamer lag. Muh, echt die fototoestellen ook altijd :P Maar gelukkig was haar huisgenoot zo lief om naar Schiphol te komen op de motor en was het probleem snel opgelost. Daarna 3 uurtjes vliegen naar Moskou met Aeroflot, wat nog best wel oke is. Voor het eten kon je kiezen uit 'chiecken oor fiesh', hehe. In Moskou aangekomen kwamen we er al vrij snel achter dat dat vliegveld niet echt denderend spectaculair is en helaas mochten wij daar een uurtje of 8 doorbrengen. Na een half uur waren we het vliegveld al 10x overgelopen en toen zijn we maar op een bank voor een restaurant gecrasht zonder eten te kopen en in slaap gevallen. Gelukkig komt aan alles een eind, dus ook aan ons saaie Moskou-avontuur :P Al snel zaten we weer in het vliegtuig, wat allemaal prima ging.

En toen waren we in Beijing!
We hadden onze tassen al snel en konden snel met een taxi naar ons hostel gebracht worden (na eerst geweigerd te zijn door een chauffeur die te lui was om z'n beroep uit te oefenen). Uiteraard hebben we zo'n 3x teveel betaald voor de taxi (je moet wat om half 2 's nachts) en kwamen we gezellig rond 2 uur onze dorm binnenwandelen, waar dus nog 4 anderen te lagen slapen. Het hostel is verder erg chill en hier spreken ze gelukkig nog goed Engels en kunnen ze je met vanalles helpen!

We hebben de eerste dag even goed uitgeslapen en in de buurt een beetje rondgelopen. Het is niet zo dat je heel Beijing kunt gaan bekijken of er even snel doorheen loopt, haha, dus je ziet relatief maar erg weinig. Het is hier ook helemaal niet zo'mn chaos als in steden als Bangkok, Hanoi en Ho Chi Min City, dus best fijn! Het is natuurlijk wel gewoon druk en rijscholen kennen ze ook hier blijkbaar niet ;) Ze rijden overal door zonder te stoppen of uit te wijken, dus zelf moet je wel erg goed uitkijken! Of wij bakken er gewoon niets van, dat is ook nog een optie. 's Avonds kwamen we terecht in een gamehall haha, en wij wilden 1 spelletje spelen maar we hebben per ongeluk teveel muntjes gekocht, dus toen zijn we daar heel lang blijven hangen. Iedereen vond ons daar erg grappig, maar we hebben allebei wel een knuffel gewonnen :P
Gister hebben we fietsen gehuurd en zijn we in/door/langs het verkeer gaan fietsen, maar wij als Nederlanders kunnen dat natuurlijk gewoon, dus dat ging na een tijdje eigenlijk best goed! Gewoon veel bellen en doorrijden zonder voor mensen uit te wijken haha. We wilden eigenlijk naar The Forbidden City gaan, maar uiteraard zijn we zo'n 10x verdwaald (en terwijl we verdwaalden kwamen we allerlei leuke dingen tegen waar we dan maar heengingen, en zo werd het steeds later..) Toen we de Forbidden City eenmaal gevonden hadden bleek dit echt gigantisch te zijn en hadden we nog maar een uur tijd ofzo. Het was serieus ook ab-nor-maal druk! Je ziet hier opzich helemaal niet uitzonderlijk veel blanke touristen maar echt vooral Chinese touristen! Ze vinden ons ook allemaal een attractie. We zijn al een paar keer gewoon gevraagd om op de foto te gaan, een keer wilde een moeder dat haar kind met ons op de foto ging haha, ze vinden ons veel leuker dan alle attracties. Ook heel veel Chinezen richten 'stiekem' hun camera op ons en maken dan een foto, wat echt lachwekkend is, want het is helemaal niet zo stiekem als ze zelf denken. Die Chinezen zijn toch wel een beetje gek ;) Maar wel erg leuk tot nu toe.

Vandaag zijn we vervolgens naar de Chinese Muur gegaan! Jaja, dat moest er natuurlijk ook van komen. Als de daar bent is het een en al tourisme en kraampjes langs de weg, niet normaal, en ze spreken allemaal 3 woorden Engels, namelijk; Look, Buy en Cheap. Best komisch.
En natuurlijk ligt die Great Wall ook niet even lekker op autorij-hoogte maar mag je er lekker zelf heenklimmen. Nouja, je kon ook met de kabelbaan, maar wij als echte diehards gaan trappen lopen natuurlijk. Nou, dat hebben we geweten zeg! Het waren echt een miljoen traptreden ofzo, heel steil, en het was 35 graden met overal smog. Die smog is hier echt verschrikkelijk en het maakt alles ook heel benauwd. Maar na heeeel veel gezweet (je hoeft hier niet naar de wc ookal drink je 3 liter water) en geloop en zere benen, kwamen we er dan toch; DE Muur.
Wij waren uiteraard op een touristisch gerestaureerd gedeelte, maar het was wel erg indrukwekkend, groot, mooi en voornamelijk lang. Het gaat ook de hele tijd op en neer waardoor je nog meer moet traplopen haha. Verder was het helaas niet zulk helder weer, waardoor je niet echt van het uitzicht kon genieten, dat was best wel jammer. Maar je ziet die muur en de torens echt overal in het landschap over bergen gaan enzo, en dat is best indrukwekkend als je nagaat dat het heeeel lang geleden gemaakt is! Er zijn natuurlijk ook veel mensen bij doodgegaan en hun botten zijn vervolgens verwerkt in de Muur, ook wel gek.
Na de Muur gingen we naar de Ming Tombs, waar wat emperors van vroeger lagen. Dat was wel leuk, maar verder niet heel erg mooi of speciaal ofzo.

En nu dus weer terug in het hostel. Zo even douchen, eten en als het goed is gaan we morgen met de bus naar Ji'nan (dat willen we proberen tenminste, haha). We willen graag met de bus in plaats van met de trein omdat het goedkoper is en omdat de bus er ook niet heel lang over doet. Die Chinezen hier vonden ons alleen blijkbaar heel raar, want ze zijn heel erg trots op hun treinen. Maar ja, die kunnen we nog vaak genoeg proberen, eerst maar eens kijken of de bus bevalt :P
Morgen overdag willen we naar het Summer Palace gaan, maar we moeten op de een of andere manier eerst uitzoeken hoelaat de bussen gaan.

Verder bevalt China tot nu toe erg goed! Oke, de mensen spreken niet echt goed Engels, maar met gebaren kom je toch een heel eind en ze zijn erg behulpzaam. Het verkeer is chaos zoals ik al zei; ze rijden hier wel gewoon rechts, maar als je inhaalt moet je rechts inhalen, wat echt heel raar is voor ons! Het eten tot nu toe is niet echt Chinees zoals wij het kennen (Babi Pangang, Fuyong Hei etc), maar meer een beetje Thais. Ook hebben ze veel raar eten zoals eendenkop, eendenvoet, ingewanden en zo, bah.

Nou, nu weet ik eigenlijk niets meer te vertellen... Oja, die sukkels van de SNS-bank hebben m'n pinpas geblokkeerd omdat ze dachten dat ie eventueel vorige week geskimmed was en nu zit ik dus in fucking China zonder pinpas. Nouja, straks even kijken of ie het toch niet doet, maar ik denk het niet, maar gelukkig is Nowell er nog ;) Stomme SNS. Oja, mam, bel me nooit meer 6,5 minuut op want dat heeft me 14 euro gekost en daarom viel de verbinding ook weg :P Heb nu weer nieuw beltegoed.
Uhm, nou, zo maar een douchen en dan eten! We willen eigenlijk ook nog naar Harry Potter 7.2, maar het is al 7 uur, dus denk niet dat dat nog gaat werken. En hopen dat er niemand onder de douche staat, want dat is het nadeel aan zo'n dorm :P Oja en er zat een Canadees die snurkte, huilie.

En wat ook stom is, is dat ze hier facebook geblokkeerd hebben!! In heel China. Dus ik kan dit niet like'n, wat heel stom is :( Maar weer overstappen op Hyves dan.

Nu hou ik er echt mee op!
Tot de volgende update!!

• 13 Juli 2011 - 17:29

Mam:

Jippie, heb gelijk de eerste etappe gewonnen, ben de eerste die reageer.
    Je heb er weer een mooi verhaal van gemaakt!
    Fijn dat het allemaal goed gaat en ik ben wel blij met je hyves(heb toch geen facebook).
    Oh ja, je nieuwe pinpas is er!!!! Jammer he dat je hem nu niet kan gebruiken en dat beltegoed hebben we dacht ik ondertussen alweer rechtgezet.
    Goed veel blijven lopen en fietsen, is goed voor je conditie en welke Hei bedoel je bij de Fuyong?
    Verder heb ik Bamboe Bill van O.D. op t.v gezien (heb jouw niet kunnen ontdekken). Zondag ga ik met je broer naar Harry Potter, hoop dat wij hem eerder zien als jij.
    Zo, dat was weer een lekker onsamenhangend (moeilijk woord) verhaal. Ga afsluiten.
    Heeeeel veeeel fun en let goed op elkaar!!!
    L Y M XXXX (1 extra)

• 13 Juli 2011 - 17:31

Mam:

P.s. Je heb toch wel de pil bij je?????????

• 13 Juli 2011 - 18:05

Amber:

Hee Kim! Leuk verhaal weer, zo te horen heb je het goed naar je zin:D! xxxxx

• 13 Juli 2011 - 18:13

Mam Van Nowell:

Ook jou verhalen doe ik volgen misschien dat ik bij jou weer iets anders lees dan bij Nowell. Gewoon nieuwsgierig naar jullie belevenissen.
    Veel plezier met jullie 2 en let goed opelkaar. Want jullie weten die mams zijn altijd bezorgd.

• 13 Juli 2011 - 19:30

Riet:

Hallo Kim,
    ff voorstellen, ik ben een tante van Nowell (zus van moeder). Ik ben zo vrij om ook jouw verslagen te lezen. Zelf vind ik het reuze spannend wat jullie doen en ik speur dat jullie het samen goed kunnen vinden daar. Veel plezier en de volgende keer als jullie weer op de foto moeten, een vergoeding vragen (kun je wat royaler omgaan met je beltegoed).
    Much fun en groetjes

• 14 Juli 2011 - 18:47

Maureen:

He Kim fijn dat jullie t zo leuk hebben! Geniet ervan! Leuke verhalen! Groetjes Maureen

• 18 Juli 2011 - 08:52

Jakob:

Ik lees wel dat jullie het goed naar je zin hebben. Maar dat slapen met al die snurkende chinezen lijkt mij ook niks. Misschien dat jullie toch voor een hotel moeten gaan. Hoe liggen de prijzen daar? Goed te doen zeker.
    Het weer is hier bar slecht. Gisteren hadden we zelfs een hagelbui.
    De temeratuur komt amper boven de 20 graden. bij jullie is het zeker wel warmer! Plaats je nog wat foto's op de site?! En hoe was het in Jinan?
    Doe in Sjanhai trouwens de groeten aan meneer Qui Sing Wha. Met hem heb ik vroeger nog getafeltennist.

• 18 Juli 2011 - 09:56

Mam:

Ben gisteren met Y naar Harry Potter geweest! Cool. Jij zeker nog niet, jammer he?

• 21 Juli 2011 - 05:19

Kim:

Nee ik ben niet naar Harry Potter geweest, die komt hier pas 4 augustus uit :(
    Ik zal binnen nu en 2/3 dagen proberen een blog te plaatsen! :D
    xxx

• 21 Juli 2011 - 16:38

Lisa:

Jaa doe maar opnieuw posten! Me miss ya. Het regent hier weer eens (non stop), vind je vast leuk om te lezen. Harry Potter is heel leuk, meteen kijken zou ik zeggen! Have fun! xxx