Geschiedenislesje... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Hartman - WaarBenJij.nu Geschiedenislesje... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Hartman - WaarBenJij.nu

Geschiedenislesje...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Juli 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Hooooooooooi!

Ja, daar ben ik weer na enkele dagen Phnom Penh - de hoofdstad van Cambodja!
In één woord: CHAOS.
Maar ik zal het niet zó kort houden en even wat meer vertellen over wat we de afgelopen dagen gedaan hebben. Zijn jullie ook weer blij denk ik.

De dag nadat we naar Angkor Wat zijn geweest hebben we rond de middag een bus gepakt naar Phnom Penh. Hier konden we al redelijk kennismaken met het Cambodjaanse verkeer; de bus kraakte aan alle kant en de chauffeur reedt echt als een malle! Niet normaal gewoon, het woord 'remmen' en 'veiligheid' kennen ze hier gewoon echt niet. Wat een idiooten.
Na een angstige periode denk je op een gegeven moment ook; ach laat ook maar, en na enkele uren kun je al bijna slapen door al het getoeter heen en vraag je je soms af of ie niet even wat sneller kan rijden soms.
Wat lichtelijk jammer was, was dat we de avond ervoor redelijk uit waren geweest in Siem Reap om ons 'verdriet' om de loting weg te drinken (goed excuus) en dit was iets te goed gelukt. Tequilla en asociale bussen gaan echt niet samen! Maar ook dat hebben we weer overleefd.

Halverwege de busreis moesten we afscheid nemen van Remon, want die ging naar ht noorden, downtown met de locale bevolking een beetje kamperen ofzo iets. Dus we zijn weer met z'n tweetjes!

In Phnom Penh aangekomen (veilig en wel?!), bleek dat ook hier de tuktuk-drivers erg fanatiek zijn om de meeste klanten te regelen. We kwamen op het busstation toen één of andere fransman tegen die al 4 jaar in Azië woonde/werkte/reisde en daar zijn we toen uiteindelijk mee meegelopen naar een guesthouse. Het was toen al redelijk laat, dus verder niet veel gedaan die avond!
De ochtend erna waren we van plan vroeg op te staan (het plan was geslaagd) en hebben we een cultuurdag gehad. Cambodja zit namelijk echt vol met schokkende geschiedenis, dus het was uiteindelijk best een heftig dagje.
's ochtends zijn we eerst naar the Killing Fields gegaan, waar de Cambodjanen uit de S-21 'gevangenis' naartoe werden gebracht en geliquideerd werden. Hier zijn echt heel erg veel massagraven gevonden van naakte vrouwen en kinderen en van bijvoorbeeld alleen onthoofde lichamen. Dit is allemaal natuurlijk gebeurd tijdens de tijd van de Rode Khmer, dus pas iets van 30/35 jaar geleden, heel recent dus!
De kleren van de slachtoffers zijn ook heel goed bewaard gebleven en daar te zien. Het schokkendste was dat ze alle schedels die ze gevonden hebben, hebben gesorteerd op geslacht en leeftijd en alles tentoon hebben gesteld, zo erg, niet voor te stellen! De plek van the Killing Fields is echter heel mooi en rustgevend, waardoor het contrast een beetje groot is en het een beetje vreemd aanvoelt. Er zijn zo'n 9000 mensen heengebracht...

Hierna gingen we naar de S-21 'gevangenis/martelkamer' wat vroeger een middelbare school is, maar tijdens het regime van de Rode Khmer is overgenomen door Pot Pol etc.
Hier had je minikamertjes waar gevangenen zaten en mishandeld werden. Er waren ook grotere kamers waar de gevangenen die wat belangrijker waren, zaten opgesloten; ze zaten gewoon vastgeketend aan een ijzeren bed! That's it. Soms zag je de bloedvlekken gewoon nog op e grond zitten... echt vreselijk.
Ook zag je bijvoorbeeld de regels die er daar waren, het was zeg maar gebasseerd op het Communisme, alleen erger. Het doel van de Rode Khmer was om totale gelijkheid te creëeren. Je mocht dan ook echt helemaal niks, behalve werken en luisteren naar wat de leiders zeiden. Intellectuelen werden uit voorzorg afgeslacht, want die konden in opstand komen, omdat zij slim waren.
Je kon ook biografiën lezen van de verantwoordelijke mensen, die overigens nog steeds niet veroordeeld zijn; veel processen lopen nog! Ook waren er brieven van nabestaanden te lezen die familie zijn kwijtgeraakt tijdens de Khmer Rouge, best erg om te lezen allemaal, maar wel interessant.
Het schokkendste vond ik nog dat er foto's waren van bijna alle gevangenen. Van iedereen die daar binnenkwam werd een foto genomen (mannen, kinderen, vrouwen, baby's...) en vaak werden een soort van before-and-after foto's gemaakt; dus vlak nadat ze binnenkwamen en nadat ze gemarteld waren of bijna dood waren. Sommige foto's waren echt te erg gewoon. Ik kan echt nog tienduizend kantjes typen over hoe erg het was, maar je moet het toch echt zelf zien. Maar echt, Hitler, move over... dit was nog erger.

Na al dit heftige gedoe gingen we naar het National Museum. Daar stonden een aantal leuke beelden uit het Hindoeïsme vooral. Het was een mooi gebouw met een supermooie tuin, maar verder niet heel bijzonder.
Hierna wilden we naar het Royal Palace gaan, maar het begon ten eerste keihard te regenen en ten tweede hadden we geen bedekkende kleding mee, wat wel moest. Toen hebben we even de Lonely Planet opgeduikt (HEILIG!) en besloten we indoor te gaan bowlen!
Hahaha, dit was echt grappig! Het was een heel groot centrum, waar ook een zwembad en fitnessding was, minigolf en botsautootjes!
Dus wij bowlingkaartjes kopen, gingen we daar bowlen tussen allemaal van die locals, supergrappig!

's Avonds wouden we aan de andere kant van de brug gaan eten (er is hier een hele grote rivier...Tonlé Sap geloof ik) en onze tuktuk'er wist wel waar het was, maar het ritje duurde dus echt eeuwen! Bleek dat hele restaurant niet meer te bestaan, haha! Dus hij weer terugrijden, want hij wist wel iets anders...
Nou, toen kwamen we dus bij een of ander restaurant voor de rijke Cambodjanen, waar ook echt geen enkele blanke te bekennen was. Alle obers daar vonden het dan ook erg grappig dat wij er waren. Deze keer echt Khmer op, lekker is anders, maar goed te doen!
Oja, en er was ook nog één of andere live optreden, en dat mens kon echt nog tien keer zo slecht zingen als mij, ernstig! Er was ook nog een soort van cabaretshow (wij snapten er de ballen van) en de locals vonden het blijkbaar vet grappig, want die lagen constant dubbel.

Ondertussen was het al redelijk laat, en de tuktukrit duurde ook nog wel even, dus gingen we nog ergens ijs eten en daarna slapen.

Vandaag weer redelijk vroeg opgestaan en als eerste toch nog naar het Royal Palace geweest. Was erg mooi, met veel goud en details!
Daarna hadden we dezelfde tuktuk'er gefixt, want het was een aardige vent, en die bracht ons naar Wat Phnomh, een tempel op een heuvel in de stad. Hier liepen ook echt apen los, grappig!
Toen gingen we naar één of andere hele grote shoppingmall, wat echt een wereld van verschil is met de rest van Phnom Penh; het is vet luxe en heel erg mooi en modern! We keken echt onze ogen uit, haha. Je had ook een hele gamehall en een skatebaan voor inlineskaters. Hier hebben we even een soort van MacDonalds gegeten ;).

Net hebben we een buskaartje naar Sihanoukville gekocht, en morgenvroeg gaan we daar dus heen! Schijnt erg mooi en relax te zijn, dus even een paar daagjes lekker chillen op het strand en weg uit de chaos van Phnom Penh. Al zijn we nu wel echt experts in oversteken (je word wel 80x per weghelft bijna aangereden, maar op de een of andere manier gebeurt het dan steeds net niet). We hoorden net wel van een Nederlands meisje dat de bus naar Sihanoukville ook echt chaos is, maar het kan nooit erger zijn dan wat we al gehad hebben...

Nou, hopelijk vonden jullie mijn korte geschiedenisles een beetje interessant (want het is echt interessant, en ik hou normaal geeneens van geschiedenis) en kunnen jullie hier weer even op teren.

Groetjes van ons!

• 18 Juli 2010 - 11:01

Roos :

Heee kim!
    Leuk je verhalen, wat zul je weer veel mee maken daar ;) Volgensmij zitten Marsha en Manoe ook nu in Cambodja in Sihanoukville in een strand tent. Grappig om te zien dat minstens de helft van de mensen van vorig jaar weer heen gaat! Ik heb ondertussen ook geboekt, oktober 4 maanden!! dus ik lees nu nog even met smart ook jou verhaaltjes, super leuk! Geniet er van!!!

• 18 Juli 2010 - 13:51

Uncle B.:

Hola, hola,
    Wilma en ik hebben het net gelezen en we zijn het erover eens. Wat een fucking lang verhaal! Maar....wel leuk. Je bent echt een beetje de highlights van Cambodja aan het doen. Zal waarschijnlijk ook wel de bedoeling zijn. Zometeen bel ik effe met oma zodat ze ook weer op de hoogte is.
    Zuip niet al te veel (hoor wie het zegt). Het is niet al te best voor je reisplezier (of misschien ook wel), maar hoe vertel ik het je granny's? Ach, shit happens. Hoeveel dagen blijf je nog in Cambodja?
    Ik ben het niet helemaal met je eens dat PP erger is dan AH. Ik denk dat ze ongeveer in dezelfde categorie vallen. Maar, wat dacht je van Josef Stalin? Die heeft er wat meer jaren over gedaan, maar dan ook een gruwelijke hoop russen over de kling gejaagd. En zo zijn er nog wel meer. Machtswellust etc.. Mugabe, ook een goed voorbeeld. Helpt z'n land naar de kloten, maar wordt er zelf (en z'n familie en vrienden) niet armer van.
    Je moeder, vader en liefhebbende broer zitten inmiddels lekker in het warme Spanje te rotten (just kidding), maar dat wist je vast al.
    De andere famiglia zal ook wel gearriveerd zijn. Granny will tell.
    Easy does it.
    Groeten van het kleine kreng et moi.

• 18 Juli 2010 - 14:05

T. Pot:

Jodelie,

Royal Palace and the Silver Pagoda

The Royal Palace and the Silver Pagoda sit side by side on Sothearos Boulevard and while they are two separate complexes, they are visited as one.

The palace has four gates. The eastern Victory Gate leads directly to the entrance of the throne hall and is used only by royalty and VIPs. The northern or funeral gate is only opened after the death of a monarch. After being embalmed, the monarch's body is kept in state at the palace for three months, with the face hidden by a one-kilogram solid gold mask, before being taken out via this gate. The west or executing gate was used by condemned prisoners exiting the palace to be killed. The southern gate is reserved for use by commoners and it is through this gate the public reaches the Silver Pagoda.

Atop the palace's throne hall, note the four pale, almost clown-like faces, which represent the all-seeing king. The hall itself is painted vivid yellow, a symbol of Buddhism, and white, for Hinduism, the two main faiths of Cambodia until they were combined into one by Jayavarman VII in the 12th century. The central door of the five at the front of the throne hall are reserved for royalty and VIPs. Inside, note the 1913 ceiling mural telling the story of the Ramayana. The thick carpet supplied by China in 1993 matches the lotus-bud floor tiles.

The king sits on the front throne and the queen, when there is one, on the one at the rear during their coronation. The queen's throne is taller as it is built upon a golden stage made of boats and nagas. It has three stairways, one for her and one for each of the two Brahmin priests who look after her during the ceremony. To the left of the throne is a gold bust of King Sisowath (1904-1927) and to the right stands that of King Monivong (1927-1941).

At the October 2004 coronation of the ballet-dancing son of former king Sihanouk, King Sihamoni, both thrones were left empty as he does not have a queen, and he sat in the ornate chair in front of the throne. Normally a coronation is lavish and runs for seven days, but due to the kingdom's lack of money, at the request of Sihamoni it was cut to just three. Note the new parasol, which belongs to Sihamoni for the entirety of his rule.

The small white building to the right of the hall is a resting room that used to be used by royalty to catch their breath before climbing onto an elephant to head out into the world. Royal sermons and classical dances would be held in the front pavilion that looks over the park between the Royal Palace and the river.

The king's residence was built in the 1930s. If the blue royal flag is flying, he is in residence.

On the far right sits the royal guesthouse. Following the death of former king Sihanouk's father, his mother moved from the residence to this building. Today it is used as a guesthouse for special guests of royalty.

To the left of the throne hall sits another small building. The downstairs section contains a small clothing display, including copies of the clothes Sihamoni wore during his coronation. At the rear, note the seven mannequins wearing seven days' worth of colours.

Behind and to the left of this building en route to the Silver Pagoda is the oddest building: a grey, mostly cast-iron gift from France which was initially constructed in Egypt. It was shipped to Cambodia in 1876 as a gift from Napolean III.

Silver Pagoda
    Like Wat Phra Kaew in Bangkok, the Silver Pagoda has murals running around its outer wall telling the story of the Ramayana. The murals here, however, originally painted in 1903-4, are in poor condition and were probably not helped by a Khmer-Polish restoration project begun in 1985 but halted five years later when the money ran out. If you want to follow the full story, start at the east gate and follow the murals for their full 642 metres.

Within the grounds are five stupas, with the two largest to the east containing the ashes of King Norodom and King Udung, while between them stands a statue of King Norodom on horseback seemingly about to charge outside.

The pagoda itself is named after the five tonnes of tiles -- 5,329 of them -- covering the floor. Most of the area is covered in carpets, but a small area near the entrance is exposed. The centrepiece is the large jade Buddha statue -- referred to as the Emerald Buddha -- sitting atop a dizzying array of goodies. Standing in front of it is a tall, solid-gold Buddha weighing 90 kilograms and encrusted with 2,086 diamonds. The gem above the forehead weighs 25 carats and another on the chest is a hefty 20 carats. It was made in 1904 during the reign of King Sisowath. All up, some 1,650 artefacts are on display, ranging from platinum cigarette boxes with emeralds the size of quail eggs to gold spittoons.

After the pagoda, there is a small air-con display of Khmer housing which is interesting, albeit tacky.

Finally there are the elephant stables where the king once kept his white elephant. The Khmer Rouge starved it to death.

In order to enter, you must wear long pants or skirt and sleeved shirts.

Jodelie!

• 18 Juli 2010 - 16:10

Dipti:

Ik heb genoten van je geschiedenisverhaal, ondanks dat ik zelf normaal ook niet van gs hou!
    En fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt;)
    Veel plezier op het chillstrand!xxx

• 18 Juli 2010 - 21:55

Stijn Van Gent:

He, schoon wijfke,

D'n killing fields. Is een beetje gelijk aan d'n Belgique. De Vlaanders en d'n Walloniers. Da's toch ook kut met een hoedje en een bakske ballen? Als u er wat anders van denkt, dan moet u dat melden. D'n mooiste periode is na het klaarkomen. Da's gewis!
    Fabiola!!!

• 18 Juli 2010 - 22:27

Tante Tienie:

Caro, caro,
    Weer een rappie (als je de smaak te pakken krijg boven de tachentig)

Je zit nu in het Cambojaanse,
    Dat is een erg bekend wit gebied(?).
    Het liefst heb je een karbonaadje,
    Maar dat hebben ze nu even niet.
    Je moet je neus nou effies snuiten,
    Dat is in het algemeen belang.
    Maar niet al te lang aan ruiken,
    Dan komt je ruikzicht in't gedrang.

Hoe dan ook.

Het is maar van een tante op leeftijd.

Ieta latijns lijkt me op z'n plaats, maar helaas.

• 19 Juli 2010 - 20:43

Tessa.:

Hoi,
    Ik ben beter bekend als DE slet van Veenendaal. Ken ik jouw erges van? Ik zit al jaren op de VBOM of VOMB of hoe dat spul ook heet. Heb jij daar soms ook opgezeeten? Sorry dat ik wat warrig ben want mijn herses zijn gefrituurt. Dat is door een wilde party gisteren. Geen idee wat ik geslikt heb. Nou ja, sommige dingen weet ik nog wel want die zooi die plak zo. Ook geen idee wie en waar en hoevaak. Wel een boel pijn in de liesen. Toch wat probeeren te minimumseren. Ga je daar ook daggies uit? Nou eerst even een paraceetamol en een uppil want zo weer feest. De rubbers vliegen er doorheen want alles moet veilig al had ik er vanmorgen nog net zoveel als de dag daarvoor.
    Ben weg. Daag.

• 19 Juli 2010 - 21:03

UB > 40:

He coz!
    Nog steeds in Cambodja?
    Je kunt wel gaan eten bij de McDonalds, maar ik zie geen M. meer bij de reacties. Wel een hoop nonsens (of niet?).
    Is die natte scheet van een Jeroen soms ook op vakantie? Vandaag in ieder geval geen nieuw verhaal, dus ik heb de a.s. Engelenburghbewoners terecht vandaag niet gebeld.
    Hou je haaks en als je wat wilt weten, zet het dan maar op je pagina.
    Viva la vida tranquillo!

• 19 Juli 2010 - 21:44

Jacqueline:

ik ken dit verhaal, en mijn zus al helemaal :-D die is ook in cambodja geweest en ook naar de killing fields enzo. heb er wat foto's van gezien, echt zo heftig :O
    veel plezier in shihaunoek ofzo :-P mn zus zegt alleen dat t strand daar een beetje viezig is ofzo! naja vielen spass! speak to you soon! we moeten snel n keertje skypen, sms maar een keertje als jullie online zijn, kom ik ook snel :-D

xxx

• 20 Juli 2010 - 15:53

Tessa.:

Als ik zegt dat ze me ook kennen als het gat van het Verlaat ken ik jouw dan? Waarom ze me zo noemen weet ik echt niet. Spuiten en slikken is voor watjies. In het echt is het allemaal veel meer echt. Wat jij aan het doen bent klinkt allemaal vet ver weg. Is dat zo? Ik ben nooit verder weg geweest dan naar Bochem (net over de grens van belgie of duitsland of denemarken of zo). Wat daar te doen was zou ik niet meer weten. In elk geval geen vent die me is bijgebleeven. Welke wel dan? Ja dat is een goeie. Ale me er een te binnen schiet (niet letterlijk) dan hoor je er wel van. Partytijd. Daag.

• 20 Juli 2010 - 16:25

M.:

Heeeeej,
    Daar ben ik eindelijk weer! Zitten in Spanje en het is helemaal toppie. Half Veenendaal is ook aanwezig en we zijn al aardig bruin. Je hebt er weer een aardig lang verhaal opgezet, mijn internet tijd was al om voordat ik wat kon typen, maar het is gelukt. Yoeri heeft me geholpen, hem zie je de hele dag niet, achter de wijven aan. Volgens mij gaat bij jullie alles naar wens en denken jullie nog niet aan terug komen. Dianne ook goed naar haar zin? Nou, ga zo door, want ik ga je nu verlaten, mijn tijd zit er bijna op, en dan wordt ik er vanzelf uitgegooid.
    Heel veel plezier en ik zet er over een paar dagen nog wel wat op.
    L Y M XXX ook van de rest van de familie!
    Doei.

• 20 Juli 2010 - 22:58

Barack O.:

Hi there!
    The gall is back. I had to wait for almost a year, but here she is again. Right now I can tell you that the White House sucks. I prefer your stories above politics.
    You wanna have more information about south-east Asia? I have access to everything we know about that area. It's a lot, but maybe a bit dated. Is Bin Laden over there? If so, let me know. CIA offers a lot of money for information. Your stay overthere could last for years!!
    Gotta go. Dog has to take a leak.