Goodnight Saigon - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Kim Hartman - WaarBenJij.nu Goodnight Saigon - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Kim Hartman - WaarBenJij.nu

Goodnight Saigon

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 Juli 2010 | Vietnam, Mui Ne

Hai, ben ik weer!
Ik ga het niet te lang maken, want ik heb geen zin om een heel verhaal te typen (haha, oke, dat denk ik wel vaker en het werkt nooit).

Na een nachtje in Can Tho zijn we nog (vet touristisch) met een tourboot naar een floating market geweest en hebben we wat over de Mekong gevaren en zijn we onderweg een paar keer uitgestapt. Ondanks dat de boot stampvol zat en iedereen klaarzat met een camera om z'n nek, was het nog best wel leuk ;)
Toen zijn we naar Ho Chi Minh City (Saigon) doorgereden. Eerste indruk?
DRUK.
Echt, als we dachten dat Phnom Penh al een chaos was qua verkeer, hadden we dat mis, want Phnom Penh leek wel een of ander boerendorpje vergeleken met HCMC. Er reden echt duizenden scooters en auto's en af en toe een fiets, maar denk maar niet dat dat allemaal netjes geordend rijdt.
Weghelften kennen ze niet echt en alles rijdt door elkaar heen en langs elkaar op, niemand remt af en iedereen is een kei in het ontwijken van andere voertuigen. Je kunt je echt letterlijk uren vermaken door naar het verkeer te kijken als je dat zou willen! Ook het oversteken is een hele belevenis op zich, en vooral in het begin als je het nog niet gewend bent, heb je er echt een dagtaak aan. Maar je moet het gewoon langzaam doen, zodat alle scooters je zien en je kunnen ontwijken en uitdeinlijk is het nog best grappig om over te steken! Een hele belevenis sowieso...

Nou, dat over het verkeer.

We hadden trouwens wel een vet chille bus naar HCMC toe, dus dat was dan wel weer fijn, en we hadden er nog geen drol voor betaald ook.

Onze kamer daar was trouwens net echt een gevangeniscel, want we hadden dus geen ramen, haha. Het meest grappige was nog dat je met een kamer met een raam erin 3 dollar per nacht meer moest betalen, maar er zat dus een soort plankenstelsel voor dat raam, waardoor je er in feite dus nog steeds niet echt een raam aan overhield. Maar ramen zijn sowieso voor mietjes.

De eerste dag in HCMC waren we een beetje laat opgestaan, waardoor we niet naar de musea konden (want die zijn 's middags altijd even dicht) dus toen gingen we naar de wijk Cholon. Daar werden we afgezet bij een megawinkelcomplex en kwamen we uiteindelijk uit bij...de bioscoop!
Toen zijn we dus vet cultureel naar de film geweest :D
Het was echt een vet luxe bioscoop, nog veel chiller dan de Cinemex en natuurlijk heel goedkoop. Dus wij naar The Sorcerer's Apprentice, prima vermaakt!
Daarna gingen we naar het National History Museum en daarbij zaten een soort Botanische Tuinen en een dierentuin. Die dierentuin was echt vet zielig; al die beesten in veel te kleine en vieze hokken, bij de leeuwen liepen gewoon wat konijnen rond en er lag ook een dooie in dat hok, en we zijn nog bijna ondergescheten door een soort mininijlpaard. Toen kwam Dian erachter dat ze d'r camera kwijt was en die moest wel bij de bioscoop zijn, dus wij weer daarheen. Bleek dat de camera wel gevonden was, want ze hadden dat genoteerd, maar dat ie daar weer kwijtgeraakt was. Dus ze zouden gaan zoeken en dan moesten we de volgende dag maar terugkomen. Nou, toen waren we daar toch, dus zijn we maar meteen naar The Last Airbender geweest.

De dag erna zijn we naar het Ho Chi Minh City Museum geweest en naar het War Remnants Museum. Vooral die laatste was erg indrukwekkend, want dat ging over de oorlog hier in Vietnam! Net zoals in Cambodja zag je hier ook weer allemaal foto's van bijvoorbeeld slachtoffers van Agent Orange; er zijn namelijk miljoenen liters gif verspreid, waardoor er nog steeds misvormde kinderen geboren worden, dus het leeft nog steeds heel erg! Ik geloof ook dat de Vietnamezen echt een hekel hebben aan Amerikanen...

's Middags zijn we naar het Reunification Palace geweest, wat echt een compleet ander paleis was dan in Phnom Penh. In PP was het een en al goud en kitsch, terwijl dit gewoon strak en modern was. Verder hebben we nog wat door de stad gelopen, wat al een hele belevenis opzich is met al die drukte. Niet normaal gewoon.
's Avonds zijn we dus weer naar de bios geweest en helaas was de camera nog niet gevonden :( Toen zijn we aangifte gaan doen bij de politie en die jongen van de bioscoop ging gelukkig mee en was echt heel behulpzaam! Toch nog een klein voordeel...
Dat politiebureau was ook weer echt een hele ervaring, want het was zo onofficieel allemaal. Eerst konden we geen papier krijgen met handtekening en stempel, want er moest onderzoek gedaan worden en vijf minuten later kon het ineens wel weer. Nou, toen duurde het allemaal vet lang en we werden ook nog eens versierd door die politieagent (die echt vaag was), dus het was aan de ene kant ook wel weer heel komisch. Uiteindelijk het papiertje gekregen en als de camera nog gevonden wordt, sturen ze hem op naar Nederland.

Gisteren zijn we met de bus naar Mui Ne gegaan, waar we nu dus 1,5 dag zijn. Echt een supermooi stand, met heel mooi water! Er hangt echt een beetje zo'n surferssfeertje hier, heel relax dus. Vandaag een beetje de hele dag op het strand gelegen en morgen gaan we waarschijnlijk naar de zandduinen, wat heel mooi en apart schijnt te zijn!

Nou, dat was 'm weer, toch weer te lang.

Tot de volgende keer maar weer! :D

• 30 Juli 2010 - 10:57

Kim Hartman:

Let niet op alle spelfouten -_-;

• 30 Juli 2010 - 11:29

Je BFF:

Leeeeeeuk kimmie, en dat strand klinkt echt goddelijk! Wordt maar lekker een negertje, vormen we duo penotti :D
    xxx

• 31 Juli 2010 - 14:32

UB > 40:

He coz!
    Voor iemand die geen verhaal wil schrijven is het weer een hele verhaling. Maar, wij zijn er blij mee. De granny's zal ik zometeen even op de hoogte brengen. Je M. en V. en B. zullen - denk ik - inmiddels wel weer thuis zijn. Krijg je waarschijnlijk wat meer reacties op je stories (is niet zo duuuuuuurrrr). Just kidding.
    Ik begrijp dat je het moeilijk hebt met de autoriteiten (of ze nou flirten of niet, betalen is toch de optie. Bah!).
    In Vietnam is wel heel veel te zien, dus je kunt je lol maar op. De drank zal er niet duur zijn (de naam heb je toch al) en misschien ziet het er dan nog zonniger uit. Noemen ze dat VET flauw?.
    Check wel altijd je bagage voordat je op reis gaat. Het is zo duur om je op te zoeken in Hanoi, Bangkok of i.d. omdat een of andere eikel een (paar) kilo heroine in je koffer/reistas heeft gestopt.
    In het westen/noorden van Vietnam schijn je overigens wel heel veel aparte volken te kunne spotten. No more. Ik moet effe in de tuin aan de slag. Groeten, xxx, WLU etc. (ook van AW). Toedeledokie!

• 01 Augustus 2010 - 11:59

Der Mart:

wat dolkomisch (behalve dat cameraverhaal)
    Ik was gisteren in een bioscoop waar ze geen eens popcorn hadden -_- (lees: dat hoekje op t hofplein)!!
    maakt het strand maar lekker onveilig :P

• 01 Augustus 2010 - 15:13

M.:

Heeej schatje, ben ik weer. Heb de kosten in Spanje laag kunnen houden en kan nu mijn gang weer gaan,ha,ha. De reis terug was nogal file-achtig en dan hoef ik je niet te vertellen wat je vader dan allemaal uit kraamt. Misschien zijn die bussen daar dan toch niet zo slecht!Tante Tien heeft overigens nog niet gebeld na onze terugkomst, zouden we dan toch de goede stekker eruit getrokken hebben? Hopelijk krijgt Dianne haar camera weer terug, misschien hadden jullie toch meer schouder moeten laten zien.
    Oh ja, heb intussen boven je ramen laten verwijderen, want die schijn je toch niet nodig te hebben(is geloof ik voor mietjes).
    Je ome W heeft opa en oma goed op de hoogte gehouden, ze weten steeds alles al en ik kan ze niets nieuws vertellen. Nou, ga nu afsluiten en we sms-en, msn-en of bellen weer.
    We luf je ferry muts, dus doe voorzichtig en kijk goed uit(condooms zijn nog niet op?)Groetjes aan Dianne.
    Groetjes, ook van vader en broer.
    L Y M XXX.

• 03 Augustus 2010 - 22:49

Tessa.:

Hoi.
    Vet leuk die verhaaalties. Hebben ze daar ook overal van die wagentjes met loempias? en afhaalchineezen en zo? Het buiteland voor mij is Achterberg en Rhenen. Van die lui zitten ook wel op de VBMO of zo.
    Ik heb ook vakansie. Elke morgen is HET gat van het Verlaat behoorlijk aan de rouwe kant.
    Voor briezers kom ik me nest niet meer uit. Moet toch op ze'n minst een paar pillen en liefs piezza hebben. Ik heb moeite met loopen dus vanavond blijf ik maar es thuis. Martin zei tegen me dat ook Moskau in Vietnam leuk is maar ik kon niet vragen waarom omdat ik me mond vol had en daarna heb ik niet meer meegekregen. Ik kijk morgen wel hoe het met jou is. Heb je genoeg doekoe bij je? Anders is het kapot faya. Effe insmeeren en dan naar bed. Doei.

• 04 Augustus 2010 - 15:00

Ngyen:

Chúc Giáng Sinh Vui V và Chúc Nm Mi Tt Lành!
    Me Engelish not good but Vietnamees is better.
    Bye!